3R: Routines, Regelmaat en Rustig uit de band springen in de feestmaand

Feestmaand

De feestmaand is begonnen. We hebben het namelijk steeds vaker over ‘feestmaand’ in plaats van ‘feestdagen’. En met het idee van een feestmaand in ons hoofd willen we in deze donkere dagen maar al te graag de leefstijlteugels wat laten vieren. De verleiding om ons heen is groter dan ooit, we hebben het hele jaar hard gewerkt, en ach, toe ook maar. Hoe kun je in deze feestmaand het hoofd koel houden en die leefstijlverandering waarmee je bezig bent toch volhouden? En liefst een beetje op een feestelijke manier, dus zonder de hele tijd nee te hoeven zeggen tegen jezelf en anderen.

Gezond gedrag gedijt bij routines

Gezond leefstijlgedrag gedijt bij routines. Routines of vaste gewoontes besparen je veel energie omdat je er niet iedere keer opnieuw over na hoeft te denken. Het zijn dingen die je automatisch uitvoert omdat ze tot je vaste routine behoren. Ze behoren tot de normale gang van zaken. Ongezonde gewoontes zijn hierdoor lastig te doorbreken, maar het biedt ook kansen. Door die wandeling, het hardlooprondje of die ontspanningsoefeningen op een vaste plaats en tijd in je routine in te plannen wordt het steeds automatischer en kost het minder denkwerk en energie. Je leefstijl veranderen is eigenlijk het ontwikkelen van nieuwe gewoontes.

Regelmaat

Uit onderzoek onder mensen die zijn afgevallen, weten we dat de kans op een terugval kleiner is als mensen regelmaat hebben. In het weekend niet heel anders eten dan doordeweeks, of in vakanties niet heel anders dan buiten de vakanties. En dus in de feestmaand niet helemaal anders dan buiten die periode. Iedere onderbreking in gezond gedrag brengt het risico op afhaken met zich mee. Een maand lang je gezonde gewoontes aan de kant zetten is dan wel erg lang. Het wordt dan alleen maar moeilijk om de draad weer op te pakken. Toch maar weer terug naar feestdagen dus. En ook op die feestdagen kunnen sommige gezonde gewoontes gewoon doorgang vinden zodat het contrast met erna niet al te groot wordt.

Rustig uit de band springen

Mensen die met een leefstijlverandering bezig zijn, bijvoorbeeld met afvallen, zijn soms geneigd zwart-wit te denken. ‘Ik mag helemaal geen lekkers’ of ‘het is verpest als ik wel een keer uit de band spring’. Dat is op de lange termijn niet vol te houden en dus ook niet aan te raden op de korte termijn. Wanneer je jezelf te veel beperkingen oplegt, hou je dit nooit de hele tijd vol. En die momenten dat je dan uit de band springt, doe je het dan ook meteen heel erg. Sta jezelf op gezette tijden rustig wat toe. ‘Met mate’ is nog steeds een prima advies. Eet op een feestdag lekker mee met alles, maar let bijvoorbeeld op de hoeveelheden en portiegrootte. En gaat het een keer verkeerd? Niks aan de hand, ga rustig weer verder met het ontwikkelen van gezonde gewoontes.

In onze opleidingen en trainingen besteden we uitgebreid aandacht aan het ontwikkelen van gezonde gewoontes en het begeleiden van mensen daarbij. Hoe kun je principes van gedragsverandering toepassen om zo een duurzame leefstijlverandering te bewerkstelligen?

Kijk bij de Post-HBO opleiding tot leefstijlcoach

Kijk bij de training tot verpleegkundig coach gedrag en leefstijl

Kijk bij de nascholing evidence-based leefstijlcoaching

 

Gerelateerde artikelen