Hoe word je de 2.0 versie van jezelf?

Goede voornemens

Mensen willen vaak anders worden dan ze op dit moment zijn. Met het nieuwe jaar zijn er weer allerlei goede voornemens gemaakt. Afvallen, meer gaan bewegen, minder snoepen, lekkerder in je vel zitten. Mensen verlangen naar de betere versie van zichzelf, de 2.0 versie. Maar wat of wie is die 2.0 versie en hoe word je de 2.0 versie van jezelf?

Leefstijl = wie je bent

Leefstijl heeft te maken met wie je bent, met je identiteit. Denk aan de Bourgondiër. Iemand die zichzelf ziet als een Bourgondiër, kijkt naar zichzelf als iemand die gastvrij is, geniet en het leven viert met overvloed. Verandering van leefstijl betekent ook een verandering van identiteit. De roker moet zichzelf gaan zien als een niet-roker en de Bourgondiër moet een gezonde Bourgondiër worden. Er is voor leefstijl niet één identiteit, het zijn er meerdere. De sportieveling, de niet-roker, de gezonde eter of juist de zoetekauw, de sport(school)hater, de gezellige drinker.

4 tips wanneer je iemand helpt bij het worden van de 2.0 versie van zichzelf

  1. Stel vragen om erachter te komen hoe iemand zichzelf ziet. Welk gedrag en welke leefstijl horen echt bij iemand? Welke type persoon vinden mensen zichzelf als het gaat om leefstijl. Bijvoorbeeld: “Ik zie mezelf als iemand die van sportieve uitdagingen houdt”.
  2. Onderzoek vervolgens welke ontwikkeling iemand door wil maken en welke 2.0 versie van zichzelf iemand wil worden. Wat is hun toekomstige, ideale zelf? Daarbij kun je iemand vragen om in sleutelwoorden aan te geven wat iemand écht belangrijk vindt. Bijvoorbeeld actief zijn, onafhankelijk zijn, goed voor zichzelf zorgen, jezelf ontwikkelen.
  3. Versterk de motivatie door te kijken naar het verschil tussen hoe iemand nu is en hoe iemand wil zijn. De volgende stap is dan kijken welk leefstijlgedrag daarbij past. Mensen vinden het prettig om zich te gedragen in lijn met hun toekomstige, ideale zelf.
  4. Vergeet de sociale omgeving niet. Wanneer iemand een andere leefstijl ontwikkelt, verandert die als persoon. De sociale omgeving vindt dat lang niet altijd leuk. Ze vinden iemand bijvoorbeeld niet meer zo gezellig als die niet meer meedrinkt. Het confronteert hen mogelijk met hun eigen leefstijl die ook wel wat gezonder zou kunnen, maar waar ze liever niet over nadenken. Vraag steun aan de omgeving en neem hen mee in het veranderproces.

Meer weten over principes van gedragsverandering en hoe je mensen kunt helpen met het ontwikkelen van een gezonde identiteit daarbij? In de Waaier Gedragsverandering; Toolkit voor Coachen op Leefstijl, Gezondheid en Vitaliteit wordt hier aandacht aan besteed, naast nog tal van andere technieken. Of kijk bij onze trainingen over leefstijl en gedragsverandering, bijvoorbeeld Evidence-Based leefstijlcoaching of de Post-HBO opleiding tot geaccrediteerd Leefstijlcoach.

Literatuurbronnen

Waaier gedragsverandering; Toolkit voor coachen op leefstijl, gezondheid en vitaliteit. Steenhuis IHM & Overtoom W.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6501298/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8158252/

Gerelateerde artikelen