Bij LeefstijlCoach Academy nemen we je graag mee in het dagelijkse werk van onze leefstijlcoaches. Marieke de Wit rondde in 2019 haar opleiding af en werkt inmiddels fulltime als leefstijlcoach. Als leefstijlcoach is geen dag hetzelfde, en dat geldt zeker voor Marieke, die met haar praktijk Appels met Peren mensen wil laten ervaren hoe fijn een gezonde leefstijl is.
Marieke begeleidt zowel groepen die deelnemen aan de Gecombineerde Leefstijl Interventie als mensen die bij haar aankloppen voor een één-op-één traject. Daarnaast is ze leefstijlcoördinator voor middelbare scholen in Nijmegen.
In dit blog deelt ze een inkijkje in twee van haar typische werkdagen: een ‘coachdag’ en een ‘schooldag’.
Coachdag: Individuele begeleiding en groepssessies
Start van de dag: Op een coachdag begint Marieke haar werkdag tussen 8:30u en 8:45u. Ze huurt een ruimte in Nijmegen, op slechts tien minuten fietsen van haar huis. “Ik start mijn programma’s op en bereid nog kort mijn afspraken voor,” vertelt Marieke.
Individuele gesprekken: Gedurende de dag heeft Marieke meerdere afspraken met cliënten. Deze afspraken bestaan uit één-op-één gesprekken van 45 tot 60 minuten. “Dan ben ik echt inhoudelijk met een cliënt bezig.” legt Marieke uit. “Je maakt echt het verschil voor iemand en kunt je kennis en kunde als specialist erin kwijt.”
Groepsbijeenkomsten: Naast individuele sessies begeleidt Marieke ook groepsbijeenkomsten met deelnemers aan de Gecombineerde Leefstijl Interventie. Deze duren anderhalf uur. “Op een coachdag heb ik bijvoorbeeld twee groepssessies en twee individuele gesprekken. Het is een mooie mix.”
Meer weten over het begeleiden van een groep? Lees dan alle 5 tips bij het begeleiden van een groep.
Meer lezen over de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI)? Lees bijvoorbeeld de blog Wat maakt een gecombineerde leefstijlinterventie succesvol?
Samenwerking met partners: Soms plant Marieke tussen haar afspraken door een overleg met samenwerkingspartners, zoals diëtisten of het netwerk van leefstijlcoaches in Nijmegen. “Ik heb bijvoorbeeld samen met een diëtist een kookworkshop ontwikkeld. Door samen te werken, ontstaan de mooiste initiatieven.”
Afronding en administratie: Aan het einde van de dag zorgt Marieke ervoor dat al het administratieve werk is bijgewerkt en ze haar voorbereiding voor een volgende dag heeft gedaan. “Ik plan mijn afspraken ruim, zodat ik eventueel kan uitlopen of juist even pauze kan nemen,” zegt Marieke.
Schooldag: Leefstijlcoördinatie en programmaontwikkeling
Naast haar werk als coach, vervult Marieke ook de rol van leefstijlcoördinator op middelbare scholen. Haar schooldagen zijn net zo gevarieerd als haar coachdagen, maar met een ander accent.
Start van de dag: Op haar schooldagen begint Marieke de dag rond 8:30 uur. Ze start met het maken van een planning en het beantwoorden van e-mails. “Natuurlijk hoort daar ook een kop koffie bij, een goede start van de dag!” lacht ze.
Overleggen en workshops: De ochtend bestaat uit verschillende overleggen met medewerkers en het managementteam, gevolgd door de voorbereiding van workshops. “Als leefstijlcoördinator ben ik verantwoordelijk voor het leefstijlaanbod binnen de school. Dit betekent dat ik de visie van de school koppel aan leefstijldoelen voor de leerlingen, zoals meer bewegen, gezonder eten, en beter omgaan met stress.” Er komt veel bij kijken om dit te realiseren. Gelukkig heeft Marieke onlangs versterking gekregen van een andere leefstijlcoach.
Naast het coördineren is Marieke ook bezig met het uitvoeren van verschillende activiteiten. Zo geeft ze workshops en lessen aan leerlingen over onderwerpen zoals voeding en stress. Dit levert mooie resultaten op. “Een leerling kwam na een les over stress langs om even te zeggen dat ze veel beter in haar vel zit door de lessen. Hoe mooi is dat!”
Leerlingen begeleiden: Na de lunch maakt Marieke tijd vrij voor de begeleiding van leerlingen. “Ik ben er om vragen van leerlingen te beantwoorden en voer één-op-één gesprekken met leerlingen. Het is belangrijk om zichtbaar en benaderbaar te zijn, zodat leerlingen met hun vragen bij je terechtkunnen en ik ze kan stimuleren om met activiteiten en projecten mee te doen.”
Naschoolse activiteiten: De schooldag eindigt lekker actief met de begeleiding van naschoolse sportactiviteiten.
Uitdagingen en motivatie
Met zoveel verschillende taken op haar bord, is plannen voor Marieke één van de grootste uitdagingen. “Plannen zorgt ervoor dat ik dingen (op tijd) gedaan krijg, maar ook (mentaal) ruimte vrij houd om nieuwe dingen te ontwikkelen,” zegt Marieke. Ze probeert elke week een halve dag vrij te houden, die uiteindelijk vaak gevuld wordt met administratie of andere taken die spontaan opkomen.
Wat haar het meeste energie geeft? De afwisseling in haar werk. “Op coachdagen ben ik echt inhoudelijk bezig met cliënten en zie ik direct het verschil dat ik kan maken. Op schooldagen ben ik meer generalistisch bezig, bewaak ik de hoofdlijnen en kan ik creatief zijn in het ontwikkelen van programma’s.”
De afwisseling tussen coachdagen en schooldagen geeft Marieke energie. “Sommige coachdagen zijn intens. Cliënten die moeilijk vinden om positief te denken, veel chronische klachten hebben of in de slachtofferrol zitten. Het is niet altijd even leuk. Gelukkig compenseren de leuke gesprekken een hoop en vind ik de afwisseling in doelgroep en werkzaamheden fijn.”
Hoewel het werk intensief kan zijn, zorgt Marieke ervoor dat ze door de dag heen ook ontspanning zoekt. “Even een lunchwandeling, kort ‘lummelen’ door naar buiten te turen of wat rek- en strekoefeningen tussendoor, helpen me om scherp te blijven.” Daarnaast sport ze regelmatig, variërend van hardlopen en wielrennen tot paardrijden en squashen. “Ik houd van afwisseling, niet alleen in mijn werk, maar ook in mijn vrije tijd.”
Voor meer informatie over hoe je van je passie voor leefstijl en gedragsverandering je werk kunt maken, kun je de volgende blog lezen: Hoe maak je van je passie over leefstijl en gedragsverandering je werk?
Balans tussen werk en persoonlijk leven
Marieke houdt van haar werk, maar ze weet ook wanneer ze een stapje terug moet doen. “Mensen hoeven niet bang te zijn voor ongevraagd advies. Als iemand bijvoorbeeld roept dat hij of zij weer aan het diëten is of van mening is dat ‘sporten niet hoeft’, begint het natuurlijk wel te borrelen van binnen. Maar ik reageer pas als iemand oprecht geïnteresseerd is. Iemand kan natuurlijk een andere mening of ervaring hebben.”
Tips voor aankomende leefstijlcoaches
Marieke raadt aankomende leefstijlcoaches aan om hun werk goed te plannen en flexibel te blijven. “Maak een ‘to do’-lijst en schrijf op wat je leuk vindt of graag zou willen doen als leefstijlcoach. Deel je wensen met anderen, want zo ontstaan mooie samenwerkingen.” En vooral, zegt ze: “Je moet het ook gewoon gaan doen!”
Voor meer informatie over Marieke en haar praktijk, kun je terecht op haar website: Appels met Peren.
Het werk van een leefstijlcoach is afwisselend, boeiend en geeft veel voldoening. Of je nu individueel werkt met cliënten, de gecombineerde leefstijlinterventie begeleidt, of betrokken bent bij het ontwikkelen van schoolprogramma’s, het draait allemaal om het ondersteunen van mensen bij het maken van gezonde keuzes en daarmee een positieve impact op hun leven hebben. En volgens Marieke is dat precies wat het zo de moeite waard maakt.
Lees ook onze blog over de redenen waarom je een leefstijlcoach wil worden en hoe je leefstijlcoach kunt worden.
Wil jij ook leefstijlcoach worden? vraag een gratis en vrijblijvend advies gesprek aan.