Nieuwe docent is een van de eerste zorgmarketeers in Nederland

De LeefstijlCoach Academy heeft een nieuwe docent aan haar team toegevoegd. Vanaf november zal Ingrid Beerse als docent Ondernemen optreden in de geaccrediteerde opleiding tot leefstijlcoach en in het nascholingsprogramma. Maak kennis met een bevlogen coach, trainer en docent Marketing en Ondernemen in de zorg uit de kop van Noord-Holland.

Ingrid Beerse is opgeleid tot marketeer. Ze volgde NIMA A, B en C en daarnaast nog andere marketingopleidingen bij het NIMA en de TiasNimas Business School en meest recent bij de Zakelijk Succes Academy. Ze begon als marktonderzoeker haar carrière bij Centrum voor Marketing Analyses. Ingrid Beerse vervolgde haar loopbaan bij TMS, het huidige Cendris, en bij SNS Reaal. “Ik ben in de hoek van marktonderzoek begonnen omdat ik het heel interessant vond, hoe consumenten denken en keuzes maken,” vertelt Ingrid Beerse. “Ik ben na een aantal commerciële banen de zorg ingegaan, omdat ik zag dat daar niets aan marketing gedaan werd.” Ze constateerde dat er regelmatig sprake was van een mismatch in de zorg. Aan de ene kant ontstonden wachtlijsten en aan de andere kant waren er lege bedden. Dat kwam volgens haar omdat er niet genoeg naar toekomstige behoeften werd gekeken en dat is juist waar het in de marketing om draait. Ze deed aanvankelijk onderzoek naar wat patiënten beweegt en hoe ze keuzes maken voor zorgaanbieders. “Ik deed ook onderzoek naar marktbewegingen en merkte dat er steeds meer behoefte was aan kleinschalige zorg,” legt ze uit. “Wat ik ook vaststelde is dat al die kleine zorgaanbieders en praktijkhouders heel goed waren in hun vak, maar het ondernemen, het zelf doen, jezelf zichtbaar maken; daar ontbreekt het helaas vaak aan.”

Samen meer impact creëren

Ze is nu 2,5 jaar werkzaam als zelfstandig marketing adviseur en ondernemerscoach voor coaches en therapeuten in de zorg en welzijn. Mensen die in de zorg werken zijn vaak wars van commercie. Sales en targets associëren zij vaak met bijvoorbeeld autoverkopers, is de ervaring van Ingrid Beerse. “Door mijn ervaring in deze sector weet ik dat ik hen dit beter op een andere manier kan leren. Want marketing en ondernemen in de zorg werkt ook gewoon anders. Je verkoopt geen producten, maar diensten aan mensen op een meestal kwetsbaar moment in hun leven,” vindt ze. “Dus heb ik een model ontwikkeld op basis van verbinding, maar dat wel steunt op de principes van marketing. In de zorg draait het namelijk meer om vertrouwen en het opbouwen van een relatie, in tegenstelling tot de commerciële marketing waar het meer draait om aanbod en verkopen.” Patiënten en cliënten hebben vaak nogal wat twijfels en vinden de zorg ondoorzichtig. “Je moet als zorgaanbieder weten wat de reis van jouw potentiële klant is als hij zich oriënteert en welke twijfels en vragen hij heeft. Dan kun je daar al op inspelen in jouw marketing. Vaak zegt een coach of therapeut ‘was die cliënt maar eerder bij mij gekomen’ en dan denk ik ‘wat had jij daar zelf aan kunnen doen of bijdragen, of hoe had hij/zij jou makkelijker kunnen vinden?’,” zegt Ingrid Beerse. “Hulpverleners geven echte persoonlijke aandacht, ze zijn continu in contact met hun cliënten snappen wat hun behoefte is. Dus in die zin weten ze eigenlijk heel goed wat er speelt. Aan mij de taak om dat samen met hen glashelder te krijgen, zodat zij met hun mooie werk meer impact creëren; voor zichzelf en voor hun cliënten.”

Omarm het ondernemerschap

Meer impact creëren is wat Ingrid Beerse in de opleiding en nascholing op de LeefstijlCoach Academy ook wil bereiken. “Wat ik in de opleiding vooral wil duidelijk maken is dat leefstijlcoaches niet alleen moeten aangeven wat ze doen, maar vooral wat het de cliënt oplevert,” stelt ze helder. “Waar hebben mensen last van en welk resultaat bied jij. En dat geldt ook voor de verwijzers. Dus niet alleen foldertjes neerleggen en hopen dat ze doorverwijzen, maar onderzoek hoe jij jouw verwijzers helpt. Denk aan de win-win situatie. Waar ik blij van word, zijn coaches die hun nek durven uit te steken, die het ondernemerschap omarmen en het aandurven om echt voor hun waarde te gaan staan. Als leefstijlcoach breng jij namelijk een transformatie teweeg en beteken je echt wat in het leven van de ander. Daar heb je ondernemersvaardigheden voor nodig, want als je bijvoorbeeld een eigen bedrijf wilt beginnen, moet je niet alleen kei zijn in je vak, maar ook als ondernemer gaan denken én doen.

Nadenken over jouw aanbod, je onderscheidend vermogen en jouw marketing. En gelukkig valt dat gewoon te leren,” weet Ingrid Beerse. Maak nader kennis met haar programma en neem de stap naar de LeefstijlCoach Academy.

Auteur Dick Leseman

Ingrid Beerse LeefstijlCoach Academy