Gedragscode Beroepsvereniging Leefstijlcoaches Nederland (BLCN)

Inleiding

De gedragscode beschrijft het professioneel functioneren van BLCN-leefstijlcoaches, zodat zij verantwoord kunnen en blijven handelen tijdens de uitoefening van hun beroep.

Deze gedragscode geldt voor het handelen richting cliënten (coachees), collega’s, opdrachtgevers en de samenleving. De vijf kernwaarden van de BLCN-leefstijlcoach zijn:

  • Professioneel
  • Integer
  • Respectvol
  • Verantwoordelijk
  • Dienstverlenend

Iedere BLCN-leefstijlcoach heeft bij lidmaatschap verklaard zich te houden aan deze gedragscode. Klachten kunnen worden ingediend via de klachtenprocedure van de betreffende coach. De gedragscode heeft geen wettelijke grondslag, maar kan juridisch worden meegewogen.

1. Professioneel

  • Werkt op hbo-niveau volgens wetenschappelijke richtlijnen (zoals die van de Gezondheidsraad).
  • Houdt kennis, vaardigheden en ervaring actueel.
  • Reflecteert op eigen handelen en ontwikkelt zich continu.
  • Volgt ontwikkelingen in leefstijl, vitaliteit, gezondheid en coaching.
  • Draagt bij aan de professionalisering van het vakgebied.
  • Geeft desgevraagd zijn cv aan cliënten of opdrachtgevers.

2. Integer

  • Werkt op basis van vertrouwen.
  • Behandelt informatie vertrouwelijk en deelt deze alleen met schriftelijke toestemming.
  • Beoordeelt cliënten eerlijk en maakt geen misbruik van situaties of informatie.
  • Vermijdt belangenverstrengeling en beëindigt indien nodig de werkrelatie.
  • Handelt naar algemeen aanvaarde normen en binnen wettelijke kaders.
  • Is onafhankelijk en verkoopt geen producten van derden.

3. Respectvol

  • Behandelt iedereen gelijk en discrimineert niet.
  • Respecteert ieders recht op een eigen mening en keuze.
  • Spreekt collega’s aan op gedrag dat strijdig is met de gedragscode.

4. Verantwoordelijk

  • Neemt verantwoordelijkheid voor zijn handelen.
  • Werkt binnen zijn expertise en verwijst indien nodig door.
  • Gaat geen intieme relatie aan met cliënten en vermijdt ongewenste intimiteiten.

5. Dienstverlenend

  • Stelt het belang van de cliënt voorop.
  • Communiceert helder over werkwijze, afspraken en dienstverlening.
  • Stimuleert eigen verantwoordelijkheid van de cliënt.
  • Staat open voor samenwerking met collega’s.