5 tips bij het begeleiden van een groep

Werken met groepen in leefstijl is niet meer weg te denken in ons zorgveld. Alleen al aan groepsprogramma’s zoals de gecombineerde leefstijlinterventie (GLI) nemen duizenden Nederlanders mee. Dit aantal groeit met de dag

Groepen hebben een enorme vermenigvuldigingskracht in leren en ontwikkelen. Als ergens het motto ‘wij weten meer dan ik’ geldt dan is het wel in groepen. Ieder lid van de groep heeft tenslotte – bewust of onbewust- kennis en kunde om te delen. Tegelijkertijd heeft ieder lid van de groep een individuele hulpvraag om zelf mee aan de slag te gaan. De trainer of coach begeleidt dit  uitdagende groepsproces. En dat is een vak apart.

Het vraagt specifieke vaardigheden om mensen samen in een groepsproces te laten leren en ontwikkelen. Je hebt te maken met verschil in kennisniveau, verschil in persoonlijke omstandigheden, verschil in hulpvragen. En dan noem ik ook nog de dynamiek en veiligheid in de groep. Stuk voor stuk elementen die het leerproces kunnen maken of breken. Wat zet je als coach in om het leerproces te stimuleren?

5 tips voor het begeleiden van groepen:

  1. Maak de groep tot een veilige leerplek

Een veilige leerplek is waar we delen dat mislukkingen menselijk zijn én kleine overwinningen gevierd worden. Een plek waar je helemaal okay bent zoals je bent en tegelijkertijd een plek waar je je deelnemer helpt om te veranderen.

  1. Geef iedereen een kans om te spreken

Of het nu een haantje de voorste is of een stille trom, de behoefte om gezien en gehoord te worden geldt voor iedereen. Geef daarom iedere deelnemer de ruimte om te delen. Hoe doe je dat met een gretige spreker in je groep? Vat de inbreng onder dank kort samen en vraag een stillere deelnemer hierop een reactie te geven.

  1. Geef de kennis in de groep de ruimte

Hoe verleidelijk is het om als kennisexpert bij een goede ‘hoe doe je dat dan?’ vraag, zélf het antwoord te geven. Je hebt er tenslotte voor doorgeleerd.

En toch, wanneer je de vraag teruglegt in de groep word je prettig verrast door de kennis en ervaring van je deelnemers. Het bevorder een prettig leerklimaat waarin ieders inbreng waardevol is. En vul zelf natuurlijk gerust aan.

  1. Creëer momenten voor reflectie

Een van de kenmerken van een groepsproces is dat er altijd wel íets gebeurt. De bekende groepsdynamiek. Stilte gaat in een groep vaak niet vanzelf, dit organiseer je. Geef je deelnemer de kans om in stilte na te denken over een mening, een inzicht of een actie. Zip your lip.

  1. Evalueer en verbeter waar kan

Last but not least. Evalueer jezelf tijdens en na de bijeenkomst op de interventies die je hebt gedaan. Wat droeg bij en waar liep het vast. Wat zou je een volgende keer anders doen? Wees een beetje lief voor jezelf en gun jezelf een herkansing. Precies zoals je dit ook je deelnemers gunt 😊

De opleiding

In de opleiding ‘Geaccrediteerd LeefstijlCoach’ van de Leefstijlcoach Academy wijden we een hele lesdag aan het ‘coachen van groepen. Zodat je deelnemer maximaal leefstijlwinst haalt uit je groepsbijeenkomsten.

Wil je een sfeerimpressie van de opleiding LeefstijlCoach? kijk [hier] het filmpje of luister naar de Podcast

Bertina van Dolder is gecertificeerd leefstijlcoach en Nobtra-trainer en begeleidt groepen in de gecombineerde leefstijlinterventie CooL. Bij Leefstijlcoach Academy verzorgt zij de lesdag ‘coachen van een groep/GLI’.

 

Gerelateerde artikelen