december 3, 2019

3-daagse Basistraining ACT voor Leefstijlcoaches

Een positieve leefstijlverandering levert veel op: gezondheid, energie en vitaliteit. Hoewel we dit vaak wel belangrijk vinden, doen we lang niet altijd wat daarvoor nodig is. We hebben allemaal de neiging om uit te stellen, te vermijden, of we hebben moeite om iets vol te houden. We zitten dan eigenlijk vast in onze huidige gedragspatronen.

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een bewezen effectieve gedragstherapie die mensen leert om anders om te gaan met negatieve gedachten en emoties. Bij ACT gaan we ervan uit dat pijn bij het leven hoort, en dat we geen controle hebben over onze gedachten, gevoelens en lichamelijk sensaties. De focus binnen ACT ligt dan ook op acceptatie, het vergroten van je psychologische flexibiliteit, en het naleven van je waarden.

Het model van ACT bevat 6 zuilen:

  • Mindfulness: In contact komen met het hier en nu.
  • Acceptatie: Het actief uitnodigen van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden.
  • Defusie: Loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel zullen raken.
  • Zelf als context: Een andere, meer flexibele relatie met jezelf creëren.
  • Waarden: Ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.
  • Toegewijde actie: Dingen gaan ondernemen op basis van je waarden.

leefstijlcoachacademy ACT

Gezamenlijk zorgen de oefeningen en metaforen uit deze zes zuilen voor meer psychologische flexibiliteit. Hierdoor kun je beter omgaan met de grillen van het leven, en zul je sneller geneigd zijn om de dingen te doen die echt belangrijk voor je zijn. ACT zorgt voor een vrolijke, speelse levenshouding, waarbij alle angst en pijn die inherent is aan het leven op de koop toe wordt genomen.

Waarom voor leefstijlcoaches?

ACT is een waardevolle aanvulling voor iedereen die behoefte heeft aan vrolijke en nuchtere technieken om coachees aan te zetten tot duurzame gedragsverandering. Het is prikkelend, het is anders, het bevat humor, en het is ontzettend breed inzetbaar.

Je hebt geen label van een stoornis nodig om te weten hoe je iemand moet behandelen. ACT kijkt naar de persoon zelf, en gaat in het hier en nu aan de slag om het leven van je cliënt wat vrolijker te maken, terwijl ze op weg gaan om hun doelen en dromen te verwezenlijken.

Hoe zien de dagen er uit:

Tijdens de 3-daagse Basistraining Acceptance and Commitment Therapy (ACT) voor leefstijlcoaches leer je wat ACT inhoudt en gaan we dieper in op de zes zuilen van ACT. Iedere lesdag worden er 2 of 3 zuilen van ACT behandeld. De gelezen theorie wordt nabesproken, en er is ruimte voor vragen, extra uitleg, en eventueel een plenaire demonstratie. Vervolgens krijg je als deelnemer de kans om zelf te oefenen met de ACT technieken. Alles wordt plenair nabesproken zodat we kunnen leren van elkaars ontdekkingen. Je krijgt naast de literatuur ook opdrachten mee naar huis om zelf te ervaren wat ACT inhoudt.

Je krijgt alle tools in handen om de basis van ACT toe te kunnen passen bij je cliënten. Daarnaast is deze nascholing gespecialiseerd in mensen die worstelen met hun gewicht en zelfbeeld. Dit maakt dat je na afronding zeer breed inzetbaar bent.

act leefstijlcoach academy

Studiebelasting:

De nascholing bestaat uit online 3 lesdagen van 09.30 uur tot 16.30 uur. Daarnaast wordt er van je verwacht dat je voor de bijeenkomst de voorgeschreven literatuur hebt gelezen.

Je krijgt toegang tot het materiaal van de ACT Guide app, en natuurlijk de opdrachten om thuis zelf mee aan de slag te gaan. De studiebelasting is circa 20 uur naast de lesdagen.

Boeken:

  • Time to ACT – Gijs Jansen en Tim Batink
  • Lichter leven – Liselotte Delwel

Lesdag 1: Creatieve hulpeloosheid en Acceptatie en bereidheid

Voor de eerste lesdag wordt er geoefend met coachees laten voelen dat je geen controle hebt over je gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties. Hoe help je iemand om te stoppen met vechten, en op zoek te gaan naar wat wel werkt? Hoe bied je andere handvaten die er voor zorgen dat het leven wat lichter aan gaat voelen? Hoe creëren we meer flexibiliteit bij de coachee?

Lesdag 2: Defusie en Mindfulness

De tweede lesdag richt zich op het ruimte geven aan gevoelens, maar ook het niet serieus nemen van de gedachten die eigenlijk niet helpend zijn. We gaan oefenen met loskomen van je verstand, door je gedachten op een andere manier te benaderen. Daarnaast is er ook ruimte voor mindfulness. Voelen en ervaren. Hoe pas je dit toe bij iemand die worstelt met een gezonde levensstijl? Wat defuseer je en wat mag er zijn?

Lesdag 3: Het zelf, en waarden en toegewijde actie

De derde lesdag bespreekt het zelf. Hoe ziet de coachee zichzelf? Wat is het effect daarvan? Wat zou een handige andere manier zijn om om te gaan met dat zelfbeeld? Hoe kan de aandacht voor dat zelfbeeld wat meer verschuiven naar de waarden die iemand heeft? En als we die waarden hebben gevonden, hoe zet je iemand dan aan tot actie?

De lestijden zijn van 09.30-16.30 uur.

  • Woensdag 17 november
  • Woensdag 1 december
  • Woensdag 15 december

Deze opleiding wordt online gegeven.

DOCENT

Liselotte Delwel is gedragstherapeut, super­visor en opleider. Ze begeleidt mensen op basis van Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Haar aanpak is nuchter, licht en vrolijk, waarbij de persoonlijke waarden van mensen centraal staan.

Ze is de auteur van het boek Lichter leven, hoe zwaar weegt je geluk? In dit boek wordt het gedachtegoed van de positieve psychologie vertaald naar het onderwerp: eten en gewicht. Ze geeft hierin ook trainingen en opleidingen voor professionals. 

Liselotte Delwel

Investering

De investering voor deze nascholing is 1080,- (BTW-vrij). Dit is inclusief de boeken Time to ACT (Gijs Jansen & Tim Batink), Lichter leven (Liselotte Delwel)

Accreditatie

Geaccrediteerd door BLCN met 36 nascholingspunten ID 383175. Certificaat van deelname

Doelgroep

HBO LeefstijlCoach

Inschrijven 3-daagse Geaccrediteerde Basistraining ACT voor Leefstijlcoaches

Lees de impressie van de Webinar ACT bij leefstijlcoaching